Öncelikle, bu yazacaklarım için aranızdan pek
çoğunun bana kızabileceğini bilerek bile olsa bir şeyler söylemek istiyorum.
Tanıdığım birçok meslektaşım hem büro sahibi olarak hemde Teknik Nezaretçilik
yaparak sektörde geçimini sağlamaktalar. Ancak küçük hesaplar ve küçük çıkarlar
sebebi ile bir türlü bir araya gelemeyip örgütlü bir yapıya dönüşemediğiniz ve
MMO ile aman MİGEM i küstürmeyelim yoksa işlerimiz çıkmaz mantığı ile var olan bu
güçlü örgütlere destek vermediğiniz için kendi sonunuzu kendiniz hazırlıyorsunuz.
Sanki hepinize “Tüzel Kişilik” verilmesi garanti imiş gibi sessiz kalmaya da
devam ediyorsunuz yada hepiniz bürolarınızı kapatıp, Teknik Nezaretçiliklerinizi
bırakıp Daimi Nezaretçilik işine
başlayacaksınız bilmiyorum.
Ama tüm
bunlara rağmen genede bir çatı altında bazılarınız istemese bile kalabildiniz
ve bunu tamamıyla MMO ya borçlusunuz, gel gelelim yeni TMMOB ve yeni Kanun ile
tek örgütlü bağınız olan MMO da etkisizleştirilirse ne yapacaksınız siz
düşünün.
TMMOB nin etkisizleştirilme
girişimleri ile birlikte meslektaşlarımızın MMO ya doğrudan bağımlılıklarını sağlayan
Teknik Nezaretçiliğin kaldırılıp yerine Daimi Nezaretçilik sisteminin
getirilmek istenmesinin altında yatan gerçek sebepler nedir.
Bu
konuya öncelikle “paranoyak açıdan” bakalım;
1-TMMOB yi hep bana muhalif olduğu
için istemiyorum.
2-MMO yu seçimle alamıyorum “bana
yar olmayanı kimseye yar etmem”.
3-Maden bize(jeoloji
mühendislerine) bu hak verilmiyor, o zaman bu hakkı maden mühendislerinin elinden
de alalım görsünler günlerini.
4-Muhalif olan Örgütleri,
Dernekleri vs. etkisizleştirir, üyelerinin bağlarını buralardan koparırsak yada
bunları yok edersek ,(parçala, böl ve yönet)daha iyi bir Türkiye olur.
İkinci olarak
“Paranoyanın” bize sağlayacağı olası sonuçları açısından bakalım;
1-Deneyimli meslektaşlarımızın
büyük ölçüde işten el çektirilmesi,
2-Deneyimsiz yada yeni mezun
meslektaşlarımızın tabiri caiz ise bıçak
altına yatırılması, işverenin kölesi ve/veya mühendis olmayan kişilerin(çavuş,
operatör, muhasebeci, şirket avukatı vs.) emri altına getirilmesi,
3-Kadın meslektaşlarımızın “tüzel
kişilik”ile birlikte nerede ise tamamının işsiz kalması,
bu paranoyanın olası sonuçları
olabilecektir.
Siz bu listelere istediğiniz kadar ekleme
yapabilirsiniz.
Ama Kanun gerekçesine baktığımızda “faaliyetlerin
can ve mal emniyeti açısında daha teknik ve güvenilir şekilde yapılarak
kazaların en aza indirgenmesi hedeflenmiştir” diyorlar ya, bırakın sanki
kazaların tek sorumlusunun Teknik Nezaretçiler olarak gösterilmeye
çalışılmasını, yıllardır devam eden bir sistem olan Teknik Nezaretçiliğin kaldırılması
ile Allah korusun daha çok kazalara neden olacaksınız.
Yeni kanunda baktığımız
zaman ne anlaşılıyor, Kanun anlaşılması
zor cümleler ile yada muallakta kalan her anlama çıkabilecek kelime ve
cümlelerle yapılmaz yapılmamalıdır da.
Daimi nezaret ve teknik eleman
Madde 31 – Kaynak tuzlaları hariç
olmak üzere maden işletme faaliyetleri, maden mühendisi nezaretinde yapılır.
Maden ruhsat sahalarındaki işletme faaliyetlerinde, asgari bir maden mühendisi
daimi olarak, işletme tekniği, büyüklüğü ve yapısal durumu göz önüne alınarak
diğer meslek disiplinlerinden mühendis istihdam edilmesi zorunludur. Daimi
nezaretçi ile vardiyalı çalışan işletmelerde işletmenin büyüklüğü ve niteliği
esas alınarak her vardiyada zorunlu olarak istihdam edilecek maden mühendisi ve
görevlendirilecek diğer mühendislerin görev, yetki, sorumlulukları, atanma usul
ve esasları, eğitimi, çalışma usul ve esasları Bakanlıkça çıkarılacak
yönetmelikle belirlenir.
Teknik Nezaretçiliğin adı Daimi
Nezaretçi olarak mı değiştiriliyor yada tamamen yeni bir sistemmi getiriliyor
pek açık değil. Yine trajik komik bir durum “işletme tekniği, büyüklüğü ve yapısal
durumu” hangi şartlarda oluşur “diğer meslek disiplinlerinden mühendis” ne
demek belli değil.(bir örnek verecek olursam jeneratör aldım elektrik ürettiği
için elektrik mühendisimi yada jeneratör bir makine olduğu için makine
mühendisimi yada her ikisini birliktemi çalıştırmak zorundamıyım belli değil bu
durumda ne yapacağım açıp MİGEM emi sormak gerek o bile belli değil)ama açıkça
yazılmasa da “Jeoloji mühendisi şart” kardeşim belli oluyor.
Peki bu düzenlemenin pratikte uygulanması mümkün
mü?
Hepimizin
bildiği bir gerçek varki, pek çok ruhsat sahibinin birden fazla sahası var ve
bu sahalarda daimi nezaretçilik ile teknik nezaretçilik nerede ise iç içe
geçmiş durumdadır. Açıkçası pek çok ruhsat sahibi 5 sahası varsa, 5 daimi
nezaretçi yerine “mali disiplinleri”
açısından bu sahaların hepsinin üretimini ve sorumluluğunu bir tek teknik
nezaretçi ile birlikte yürütmektedir. Eğer üretim yaptığı saha sayısı 5 den
fazla ise bu defa genel olarak dışarıdan teknik nezaretçi ataması yaptırtarak üretimini
yapmaktadır. Bu olasılıkların bu ve buna benzer her şekli uygulamada zaten vardı.
Şimdi arz ve talep döngüsü ne göre yılda bir ay,
iki ay çalışan sahaların ve/veya mevsimsel şartlar sebebi ile en fazla 4-6 ay
çalışabilen sahaların bundan sonra üretimlerini bir mühendis yerine 5.6.7
mühendis çalıştırarak yapma zorunluluğumu geliyor (maddeden böyle anlaşılıyor)
ancak ruhsat sahipleri bunu hem mali sebepler hemde yasal (SGK vs,)mevzuatlar
gereği yapmaz, yapmakta istemez.
Sonuçta
bir daimi nezaretçi bulunduğu sahanın haricinde aynı anda birden fazla sahanın
daimi nezaretçi defterini yasal olarak imzalayamayacağı için ,haliyle bazı
sahalarda kaçak üretim olabileceği gibi (nasıl olsa ciddi bir üretim kontrolü
yok)SGK ya tabi olmadan (yakalanmaz ise sorun yok)kaçak mühendiste çalıştırılabilecektir.
İşte asıl kazalarda bu durumlarda oluşabilecektir.
Yani kaş yaparken göz çıkarılacaktır.
Ama sadece adı değişecekse, yani yine
bir maden mühendisi aynı anda birden fazla sahayı kontrol ediyor olacaksa bu
defada Kanuna koyduğunuz “Maden ruhsat sahalarındaki işletme faaliyetlerinde, asgari
bir maden mühendisi daimi olarak,” maddesi, uygulamada imkansız hale gelecektir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder