22 Kasım 2014 Cumartesi

KAYDA DEGER AKSAKLIKLAR


KAYDA DEGER AKSAKLIKLAR

“Yetkilendirilmiş tüzel kişiler: Kanun kapsamında Genel Müdürlüğe verilmesi gereken faaliyet raporları, projeler gibi her türlü teknik belgeyi hazırlamak ve faaliyetlerin projesine ve raporlara uygunluğunun izlenmesi için Genel Müdürlükçe yetkilendirilen tüzel kişiler.”

Yetkilendirme meslek odaları ve maden işverenleri ile MİGEM den katılacak Daire Başkanından oluşacak  tarafsız bir kurul  ile birlikte yapılmalıdır, hatta hukuksal düzenlemeler için Barodan görevli bir avukat bile bu kurulda yer almalıdır.

       Burada bu tüzel kişilerin nasıl ve hangi kıstaslara göre değerlendirilip seçilecekleri ve özellikleri mutlaka kanunla belirtilmeli yoksa yönetmelik ile sürekli oynanır ve her iktidarın bakışına göre değiştirilir.Ayrıca aday olabilecek  kişileri meslek odaları  (TMMOB ),tespit edip MİGEM e bildirmeli.adam odaya üye bile değil,madencilik yapmamış ,hayatında ocak görmemiş,meslekle ilgili değil ama filanca partinin gençlik kolunda görev almış bu adamada verin bari,hala güç bende demeyi bırakın artık,bırakın da Devlet adı altında siyasi iktidarlar kimin yetkili yada yetkisiz olduğuna karar vermesin ,bunu bağımsız  bir kurul aracılığı ile yapın.

“Devirler yapılmadan önce arama ve işletme ruhsatlarının devir edildiği tarihteki ruhsat bedelinin iki katı tutarında devir bedeli alınır. Devir işlemi Bakan onayı ile gerçekleşir.’’

Ruhsat bedeli  nedir ,bu bedel neye göre tespit edilecek ve bu bedeli kim tespit edecek, bedeli kim nasıl değerlendiricek ve hangi kıstaslara göre değerlendirilecek,  bu olay ve kişiler Kanun ile tanımlansın  ,son derece yolsuzluğa açık bir şey ,bizim saha 5 milyon ama sen onu 100 000 yap bizde sana 100 000 verelim mi oynansın, üç kuruş maaş verdiğin memur mu bunlara direnebilecek.       

‘’(10)Genel Müdürlükçe yetkilendirilmiş tüzel kişilerce Genel Müdürlüğe sunulan  proje, rapor ve teknik belgelere ilişkin gerçek dışı ve yanıltıcı beyanların tespiti halinde, tüzel kişilere uyarıdan yetki iptaline kadar, belgeleri hazırlayanlara da uyarıdan imza yetkisinin iptaline kadar uygulanacak yaptırımlar Yönetmelikle belirlenir.”

Bu konuda kesinlikle odalar yetkili olmalı MİGEM bu durumu tespit ederse odaya bildirir ve TMMOB bu kararı verir  ,MİGEM veya siyasi iktidarlar bir mühendisin imza yetkisini elinden alamaz.Böyle bir yetkin yok.

‘‘Ruhsat sahibi veya vekilinin mahallinde tetkik ve incelemelerine katılmaması, ruhsat sahibince herhangi bir nedenle tetkik ve incelemelerin engellenmesi halinde 20.000 TL tutarında, bu fiilin tekrarı halinde ise iki katı tutarında idari para cezası uygulanır.’’

Burada geçerli bir mazeret yoksa denilse daha iyi olurdu, adam yurt dışında ,hasta,davası var yada cenazesi var ve o an içinde kanuni bir vekili yok anlaşamadılar azletti,vs,vs.

“Maden ruhsat sahasında faaliyette bulunabilmek için alınan izinler kapsamında orman idaresine ödenen bedeller hariç diğer kamu kurum ve kuruluşlarına ödenen bedellerin ibraz edilen miktarı, bir sonraki yıllarda ödenmesi gereken Devlet hakkından düşülür”

Bu ne ya devlet hakkı babalarınızın parasımı,devlet hakkının anayasa göre bile alınması gerekli ,kimin parasını kimden düşüyorsunuz, adamı alacaklı duruma getirip bide üstüne para verin bari.

‘‘(2) Madenlerden alınan Devlet hakkına esas olan emsal ocak başı satış fiyatı, bölgeler de dikkate alınarak her madene ait ayrı ayrı, uygulandığı yıl için belirlenerek Genel Müdürlükçe ilan edilir. Ocak başı satış bedeli, ilan edilen emsal fiyattan daha düşük olamaz. Buna ilişkin usul ve esaslar yönetmelikle belirlenir.

              (4) Devlet hakkı;

           a) I (a) Grubu madenin valilik/il özel idaresince belirlenen ve ilan edilen boyutlandırılmış ve/veya yıkanmış piyasa satış fiyatı üzerinden  %4,

           b) I (b) Grubu madenlerden %4,

           c) II. Grup (a) bendi madenlerden %4, kaba inşaat, baraj, gölet, liman gibi yapılarda kullanılan tüvenan hammadde dışında bu maddedeki Devlet hakkı boyutlandırılmış fiyat üzerinden alınır. “

          En çok malzeme bu tarz dolgu işlerinde  kullanılır niye az ödesin ki,sadece kırma eleme maliyetini düşüp ,(oda %10 civarındadır) öyle alın.

          “ç) II. Grup (b) bendi madenlerde doğal taşın özelliklerine ve bulunduğu bölgeye göre ocakta oluşan piyasa satış fiyatı üzerinden %4,

           d) III. Grup kaynak tuzlarında %1, bu grubun diğer madenlerinden %5,

          e) IV. Grup madenlerde %4, turbada %2, altın, gümüş, platin, bakır, kurşun, çinko, demir, krom, alüminyum, uranyum, toryum, radyum gibi elementleri içeren radyoaktif mineraller ve diğer radyoaktif maddelerden ise EK-3’de yer alan tabloya göre,

            f) V. Grup madenlerden %4,

             oranında alınır.

            (5)  Ruhsat sahibi tarafından beyan edilen ocak başı satış fiyatları maden gruplarına göre Bakanlık, Valilik veya Özel İdare tarafından denetlenir ve eksik beyanlar tamamlattırılır. İşletme izni olan maden ruhsatlarından her yıl en az ruhsat taban bedeli kadar Devlet hakkı alınır. Ancak, kaynak tuzlalarında alınacak Devlet hakkında bu koşul aranmaz.”

             İşte burada da yanılıyorsunuz, yahu devlet hakkı ancak devletin madeni çıkarılıp satılınca madenciye tahakkuk eden ve alınan bir paradır,yerin altında duran madene ne diye devlet hakkı olsun,işletme iznini almak suçmu,suç ise ve suçlu var ise bu MİGEM dir ülkenin veya madencinin o sahaya ihtiyacı yoksa iznini vermeyin,diyelim ki yasa gereği zorunlu olarak adam iznini aldı ama o yıl piyasa şartları gereği üretim yapmak istemedi,zarar edecek ne diye üretsin,adamın mermeri var ama o yıl o renk tutmadı,üretti satamadı,çatlağa denk geldi ,makinesi arıza yaptı,vs.vs.üretim yapamadı  veya yapmak istemedi ,bu çok fazla para eder ,amacınız sektöre  destek değil köstek ise devam edin.

(7) Yer altı kömür işletmelerinde, yıl içinde ölümlü kaza olmaması halinde Devlet hakkının %50’si alınmaz.

       Bu nasıl bir anlayış,  kazalar her zaman olmamalı bunu mükafatlandırmak neyin nesi ,ne diyeceksiniz, oley!! sizin sahada kimse ölmedi, size mükafat veriyoruz,ikramiye çıktı,buyrun devlet hakkı indiriminizi alınmı.

(16)Ancak, ihale sözleşmelerinde hammaddenin ihaleyi yapan kamu kurum ve kuruluşunca karşılanmayacağı hükmünün bulunması halinde kullanılan hammaddenin ocak başı satış fiyatı üzerinden ihaleyi alandan Devlet hakkı alınır.’’

       Genel olarak bakışım;devlet hakkını boyle üç beş  yılda bir değiştirip durmayın, zaten yeni sistemi yok edip kendinize göre bir düzen kurdunuz,şimdi onuda yasal hale getirmeye çalışıyorsunuz,ya bu işi tamamen bırakin ki böylesi çok daha iyi olur,sevk fişi ile sevki yapılan ve faturalandırılan her maden için KDV oranı %20 dir deyip çıkın ve gidip faturaları kontrol edin,bırakın bu şu olursa %2,şu olursa yarısını almam,şu madenden %3.5  ama burda adam ölmedi ,bide izin parası harcamışsın sen bizden alacaklı çıktın abi .Sistemi zaten çorbaya çevirdiniz şimdide üzerine su katmayın.

MADDE 15   – Aynı Kanunun 31 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

        ‘‘ (1)Kaynak tuzlaları hariç olmak üzere maden işletme faaliyetleri, maden mühendisi nezaretinde yapılır. Maden işletme faaliyetleri asgari bir maden ……..daimi olarak, işletme tekniği, büyüklüğü ve yapısal durumu göz önüne alınarak diğer meslek disiplinlerinden mühendis istihdam edilmesi zorunludur.  Daimi nezaretçinin görev, yetki, sorumlulukları, atanma usul ve esasları, vardiyalı çalışan işletmelerde işletmenin büyüklüğü ve niteliği esas alınarak her vardiyada zorunlu olarak istihdam edilecek maden mühendisi ile ruhsat sahasında görevlendirilecek diğer mühendislerin eğitimi, çalışma usul ve esasları Bakanlıkça çıkarılacak Yönetmelikle belirlenir.

          Teknik nezaretçilik kalkıyor mu belli değil ayrıca gene jeoloji mühendislerine yer açmak girişimi var, yer altında ocakta su varsa bir tek onlar biliyorlar, tabii MMO eğitimi kaldırılıyor,BAKANLIK  eğitim kursu açacak ders verecek kim bilir belki ileride bu işi ticarete dökerler,Hizmet İçi Eğitim anlayışı bile olmayan bir kurum düşününki kendi elemanlarını bile eğitmeyen bir kurum, eğitim verecek.

           (2)Birinci fıkrada belirtilen istihdam şartlarını sağlamadan maden işletme faaliyetinde bulunulması halinde 30.000 TL idari para cezası uygulanarak maden işletme faaliyetleri durdurulur. İstihdam şartlarının sağlanması halinde faaliyete izin verilir.’’

Genel olarak kanun tasarısı; madenciden daha çok parayı nasıl alırım,bunun yanında MMO yu nasıl devre dışı bırakırım,jeoloji mühendislerine nasıl yeni alanlar açabilirim,kendi adamlarımıza daha çok nasıl yetki verip  onlara nasıl daha çok para kazandırabilirim,bir türlü anlayamadığım şu Devlet Hakkını daha nasıl karıştırabilirim,tarzında görünüyor.

Ben iş güvenliğini nasıl sağlayabilirim, teknik nezaretçileri nasıl işverenden bağımsız bir hale getirip kazaların önlenmesini sağlayabilirim, sektörün önünü nasıl açıp işsiz meslektaşlarımıza nasıl iş alanları açabilirim, mermeri işlenmiş olarak ,kromu ferrokrom olarak nasıl ihraç edebilirim vs. gibi herhangi bir şey göremedigim için bu kanuna ne söyleyim ki.”Sayın bakan kazalardan sonra işe el attı ve Maden Kanununu düzeltti,inşallah artık kazaları tarihe gömecegiz gazete başlıkları içinmi” Kanun yapılıyor.

İşin doğrusu bu ne ya deyip tasarıyı iade edip görüş bile vermemektir.

 

 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder