9 Mart 2016 Çarşamba

YTK YÖNETMELİGİNDEN ,ŞİMDİDEN HAZIRLANMAK GEREKİYOR



           Amaç
          MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, tüzel kişiler veya maden arama ya da işletmecilerinin Maden Kanunu kapsamında Genel Müdürlüğe verilmesi gereken rapor, proje ve her türlü teknik belgeyi hazırlamak için, Genel Müdürlükçe tüzel kişilere yeterlik belgesi verilmesine ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
            Kapsam
            MADDE 2 –  (1) Bu Yönetmelik, tüzel kişiler veya maden arama ya da işletmecilerinin Genel Müdürlükçe yetkilendirilmiş tüzel kişi olarak yetkilendirilmesi, denetimi, uyarılması, yetki belgelerinin askıya alınması, süresinin uzatılması ve iptal edilmesi, bu tüzel kişiliklerce hazırlanan rapor, proje ve her türlü teknik belgenin Genel Müdürlüğe verilmesi, çalıştıracakları elemanların nitelikleri ile ilgili hususları kapsar.
           Tanımlar
          MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
           Yetkilendirilmiş Tüzel Kişi (YTK): Genel Müdürlükçe yetkilendirilen, Maden Kanunu kapsamında Genel Müdürlüğe verilmesi gereken rapor, proje ve her türlü teknik belgeyi hazırlamaya yetkili, şirket hisselerinin yarısından fazlasının sahibinin mühendis olduğu ya da bünyesinde nitelik ve nicelikleri bu Yönetmelikle belirlenen mühendisler çalıştıran maden arama/işletme ruhsat sahibi veya işletmesi olan tüzel kişiyi,

         Yetkilendirilmiş tüzel kişinin ve personelinin yükümlülükleri
             MADDE 10 – (1) YTK, yeterlik belgesi alma aşamasında sunduğu ve bu Yönetmeliğin 5 inci maddede yer alan personel değişiklikleri ile 6 ncı maddesinde sayılan belgelerde meydana gelebilecek değişiklikleri, değişiklik tarihinden itibaren bir ay içinde Genel Müdürlüğe bildirmekle yükümlüdür. Aksi halde ceza puanı uygulanır.
(2) YTK, yeterlik şartlarını kaybettiğini on beş gün içinde Genel Müdürlüğe bildirir. Aksi takdirde yeterliğini kaybettiği tarihten itibaren verilen rapor, proje ve her türlü teknik belge Kanunun 10 uncu maddesi kapsamında hata ve noksanlık olarak değerlendirilir. Verilmiş olan rapor, proje ve her türlü teknik belge ruhsat sahibi tarafından yetkili bir YTK’ya yeniden hazırlattırılır.   
 (3) YTK’nın, şirket hisselerinin yarısından fazlasının sahibinin mühendis olması şartını kaybetmesi halinde bu eksikliğini üç ay içerisinde tamamlaması gerekir. Aksi halde YTK’nın yetki belgesi askıya alınır ve YTK’ya ceza puanı uygulanır. YTK, yeterlik şartlarını kaybettiği tarihten itibaren bir yıl içerisinde eksikliklerini tamamlamadığı takdirde yeterlik belgesi iptal edilir.
(4) Ortaklardan herhangi biri vefat ettiğinde, vefat eden ortağın hissesi kanuni vârislerine intikal eder ve vârisler şirket ortağı olarak kalabilirler. Ancak, vârislerin YTK yeterlik şartlarını sağlamaması durumunda vefat tarihinden itibaren altı ay içinde YTK’nın kurulma şartlarına uygun olacak şekilde hisse devirlerinin yapılması zorunludur. Aksi halde YTK’nın yetki belgesi askıya alınır. Vefat tarihinden itibaren bir yıl içinde de YTK’nın kurulma şartlarına uygun olacak şekilde hisse devirlerinin yapılmaması durumunda da yeterlik belgesi iptal edilir.
(5) YTK’nın kuruluş şartlarındaki zorunlu personellerde eksiklik olması durumunda YTK; rapor, proje ve her türlü teknik belge ile ilgili imza atmaya yetkili meslek grubundan personeli bulunması halinde en fazla on beş gün süre ile söz konusu rapor, proje ve teknik belgeleri Genel Müdürlüğe verebilir. Bu on beş günlük süre içerisinde personele yönelik eksikliğinin giderilmemesi halinde YTK’nın yetki belgesi askıya alınır ve YTK’ya ceza puanı uygulanır. YTK, yeterlik şartlarını kaybettiği tarihten itibaren bir yıl içerisinde eksikliklerini tamamlamadığı takdirde yeterlik belgesi iptal edilir.
(6) YTK, personelin istifa veya işten ayrılma durumunu bir ay içinde Genel Müdürlüğe bildirmekle yükümlüdür. Aksi takdirde, YTK’ya ceza puanı uygulanır.
  (7) Genel Müdürlük tarafından YTK’ya gönderilen yazılarda, bu Yönetmeliğin 6 ncı maddesi kapsamında beyan ettikleri adres/KEP adresi dikkate alınır. YTK, adres değişikliğini bir ay içinde Genel Müdürlüğe bildirmekle yükümlüdür. Aksi halde, YTK’nın belge alırken beyan ettiği adres/KEP adresi ile yapılan yazışmalar YTK’ya tebliğ edilmiş sayılır.
(8) YTK tarafından hazırlanan rapor, proje ve her türlü teknik belge için, Yönetmeliğin Ek-2’sinde örneği verilen personel tablosunu doldurup dosyasına eklenmesi zorunludur.
(9) Rapor, proje ve her türlü teknik belgenin tamamında yer alan bilgilerin doğruluğundan YTK ve imza sahipleri sorumludur.
(10) YTK, hazırladığı rapor, proje ve hiçbir teknik belgede, kaynağı gösterilmeden alıntı yapamaz.
(11) YTK, hazırladığı rapor, proje ve hiçbir teknik belgede proje konusu ile ilgisi olmayan bilgi veya belge sunamaz.
(12) YTK, hizmet vereceği ruhsat sahipleri ile önceden sözleşme yapmak zorundadır. Sözleşmeler, yapıldığı ve iptal edildiği tarihten itibaren bir ay içerisinde Genel Müdürlüğe bildirilir. Aksi halde ceza puanı uygulanır. Sözleşme yapılmadan Genel Müdürlüğe verilen rapor, proje ve her türlü teknik belge geçersiz sayılır. Bir ruhsat sahası için birden fazla YTK ile sözleşme yapılamaz. Ancak, aynı ruhsat sahasında farklı işletmecilerin faaliyet göstermesi ve/veya arama faaliyetinde bulunulması durumunda farklı YTK’lar ile sözleşme yapılabilir.
(13) Ruhsat sahibi ile YTK arasında yapılan sözleşmenin sona ermesi halinde ruhsatla ilgili YTK’da bulunan tüm bilgi ve belgelerin birer suretinin ruhsat sahibine verilmesi zorunludur. Aksi halde ceza puanı uygulanır.
(14) YTK, istihdam ettiği personelinin Genel Müdürlük tarafından ve/veya yetkilendirdiği kurum/kuruluşlarca düzenlenen eğitime en az beş yılda bir katılımını sağlamakla, sertifika aldırmakla, ilgili personel eğitime katılmakla yükümlüdür. Aksi halde ceza puanı uygulanır.
(15) YTK, veri güvenliğine ilişkin gerekli tedbirleri almakla yükümlüdür. Maden ruhsat sahiplerine taahhüt ettiği yükümlülüklere ilişkin olarak, elektronik/kâğıt ortamında ürettiği her türlü bilgi ve belgenin paylaşımı ve ifşası Genel Müdürlük, maden arama/işletme ruhsat sahibi veya işletmecilerinin iznine tabidir. Aksi halde ceza puanı uygulanır.
(16) YTK ve personeli, Kanun ile belirlenmiş süreler içinde, Kanunda ve bu Kanuna dayalı yürürlüğe konulan Yönetmeliklerde belirtilen mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun ve tam olarak görevlerini yerine getirmek zorundadır.
 (17) YTK tarafından prosedürler, planlar, talimatlar, görev tanımları ve standart formlar hazırlanarak, ilgili tüm çalışmalar, hizmetler ve YTK’larda bu Yönetmeliğin 5 inci maddesi kapsamında istihdam edilen personelin her ayın tamamına ait SGK hizmet listesi kayıt altında tutulur ve Genel Müdürlüğün YTK’yı denetimlerinde hazır bulundurulur. Bu listeler her yıl Ocak ayında Genel Müdürlüğe bildirilir. Aksi halde ceza puanı uygulanır.
(18) Nisan ayından başlamak üzere YTK’lar yer altı kömür işletmelerinde üç ayda bir, diğer yer altı maden işletmelerinde ise altı ayda bir EK-5’de yer alan raporu hazırlayarak bir örneğini ruhsat sahibi ile işletmeciye vermekle ve bir örneğini kendi bünyesinde muhafaza etmekle yükümlüdür. Aksi halde ceza puanı uygulanır. Maden işletme faaliyetinde bulunulmaması durumunda raporlama yapılması zorunlu değildir. 

           Öncelikle bugüne kadar hazırlanan taslak yönetmeliklerin hiçbirinde Hammadde Üretim İzni bulunan Kamu Kurum ve Kuruluşlarının bu yönetmelik de hangi noktada durduklarını göremedim. Taslak yönetmeliğe bakarsak MİGEM tarafından alınacak tüm evrakların YTK` lar aracılığı ile verilmesi gerekiyor.Bu konu neden önemli çünkü bir sonraki yazıda sayılar konuşacak.

3 Mart 2016 Perşembe

YTK YÖNETMELİGİNDE DEGİŞMEYECEK GİBİ KALAN MADDELER



Yeterlik belgesi başvurularında aranacak personel şartları
MADDE 5 –  (1) Yeterlik belgesi almak isteyen tüzel kişinin aşağıdaki şartları sağlaması ve en az beş personeli istihdam etmesi zorunludur:
a) Kamu veya özel sektörde mesleği ile ilgili en az beş yıl çalışmış bir maden ve bir jeoloji mühendisini sürekli olarak istihdam etmesi,
b) Maden ve jeoloji mühendisi dışında harita ve kadastro, hidrojeoloji, çevre, jeofizik, cevher hazırlama, metalürji, ziraat veya orman mühendislerinden en az bir personeli sürekli olarak istihdam etmesi,
c) Tecrübesine bakılmaksızın bir maden ve bir jeoloji mühendisini sürekli olarak istihdam etmesi,
(2) Yer altı işletme projesi hazırlanması durumunda, kamu veya özel sektörde yer altı işletmelerinde en az beş yıl çalışmış bir maden mühendisi bulundurması veya sözleşme yapması; yer altı kömür işletme projesi hazırlanması durumunda ise kamu veya özel sektörde yeraltı kömür madeninde mesleği ile ilgili en az beş yıl çalışmış bir maden mühendisini bulundurması veya sözleşme yapması gerekir. Ancak bu maddenin birinci fıkrasında belirtilen maden mühendisinin bu şartları sağlaması durumunda yeni bir maden mühendisinin istihdamına veya sözleşme yapılmasına gerek yoktur.
(3) YTK, istediği takdirde; Genel Müdürlüğe bildirmek kaydı ile fakülte, akademi veya dört yıllık yüksekokulların kamu yönetimi, işletme, ekonomi, maliye, hukuk, iktisat bölümleri mezunlarından ya da maden teknikerleri, harita teknikerleri istihdam edebilir veya sözleşme yapabilir.
(4) Bu madde kapsamında yetkili tüzel kişilikte istihdam edilen personel, diğer yetkili tüzel kişiliklerde istihdam edilemeyeceği gibi sözleşme de yapamaz.
                (5) Bu maddenin birinci fıkrasının (a) bendinde yer alan mühendislerden herhangi biri koordinatör olarak görevlendirilir.

Yeterlik belgesi başvurusunda sunulacak belgeler
MADDE 6 – (1) Yeterlik belgesi almak isteyen tüzel kişi, unvanını, açık adresini, telefon numarası ve Kayıtlı Elektronik Posta Adresi (KEP)’ni belirterek aşağıdaki belgelerin asıllarını veya ilgili resmi kurumlarca onaylanmış örneklerini başvuru dilekçesine ekleyerek Genel Müdürlüğe başvurur:
                a) Tüzel kişinin, madencilik veya mühendislik, müşavirlik, araştırma, geliştirme, etüt, fizibilite, proje, rapor ve benzeri çalışma konularını belgeleyen ve Ticaret Sicil Gazetesi’nde yayımlanan ana sözleşmesi,
                b) Başvuru yılına ait ticaret veya sanayi odasından alınacak sicil belgesi veya sicil kaydı,
                c) Tüzel kişiyi temsile yetkili kişi veya kişilerin en fazla bir yıl öncesine ait olmak üzere noter tasdikli imza sirküleri, kamu tüzel kişiliğine haiz kuruluşlardan, kurum amiri tarafından yetkili kılındıklarına ilişkin yazı,
                ç) Bu Yönetmeliğin 5 inci maddesi kapsamında istihdam edilen personelin diploma örnekleri, çalıştığı yerlerle ilgili bilgi/belgeler, en fazla bir yıl öncesine ait olmak üzere noter tasdikli imza beyannamesi, bağlı bulunduğu meslek odasına ait üye sicil belgesi, adres bilgileri,
                d) SGK sigortalı işe giriş bildirgesi, devam eden personel için son durumunu gösteren SGK sigortalı hizmet listesi veya ortak ise ortak olduğuna dair belge,
         e) Bu Yönetmelik kapsamında rapor, proje veya teknik belgeyi hazırlayanların YTK personeli olmaması durumunda bu kişilerle yapılan sözleşme, diploma örneği, noter tasdikli imza beyannamesi, adres bilgileri.
         (2) YTK’nın ilgili personeller ile yaptığı sözleşmelerin,  sözleşme tarihinden itibaren on beş gün içerisinde Genel Müdürlüğe verilmesi zorunludur.
                (3) Başvuru sırasında kamu kurum ve kuruluşlarından bu maddenin birinci fıkrasının (a), (b), (ç) ve (d) bentlerinde belirtilen belgeler istenmez. Kamu kurum ve kuruluşlarından bu madde kapsamında istenen belgelerde yetkili kurum ve kuruluşun yazısı yeterlidir.

29 Şubat 2016 Pazartesi

YTK İÇİN HAZIRMISINIZ




           Bugün dünyada üretilen havalandırma sistemlerinin yüzde 80'i, cep telefonlarının yüzde 70'i ve ayakkabıların da yüzde 60'ı Çin'de imal ediliyor. Dünyanın üretim atölyesine dönüşen ülkenin ekonomik büyüme modelini değiştirmesi de doğal kaynak ithalatı ihtiyacını azaltıyor.
            ABD merkezli kredi derecelendirme kuruluşu Fitch de Çin'in küresel ekonomi için hayati bir parça olduğunu hatırlatarak, Çin'de büyümenin beklenenden hızlı yavaşlaması durumunda küresel ekonominin ciddi hasar alabileceğini ifade ediyor.  Aralık ayının son haftasında yayınlanan Fitch raporunda, "Çin'de beklenmedik bir şok yaşanması halinde ve büyümenin yüzde 3,2'ye inmesi durumunda küresel büyüme de yarı yarıya hız keser" deniyor.
           Batı Akdeniz İhracatçılar Birliği (BAİB) Başkanı Mustafa Satıcı, son dönemde bölgedeki mermer ocaklarının Çinli firmalar tarafından alınıp işletildiğini söyledi. Satıcı, bugüne kadar Antalya, Isparta ve Burdur’da 86 mermer ocağının Çinli firmalar tarafından satın alındığını vurguladı.
          Tüm yukarıda yazılanlardan anlaşılacağı gibi metal madenlerinde özelliklede krom ve mangan için doğaltaşta da mermer için kötü günler başladı, pek çok işyerlerinde büyük çaplı işten çıkarmalar oldu, yerli mermer üreticileri sadece stoka çalışır durumda kaldı.İhraç edilen mermer de zaten adamın kendi sahasından yapılıyor.
              Eeeee,tüm bunlardan bize ne patronlar düşünsün diyemiyorsunuz bunu sizde biliyorsunuz, eğer sektörde işler yolunda gitmiyorsa siz verdiğiniz hizmetin karşılığını alamayacaksınız demektir, çünkü sektörde  ilk gözden çıkartılanlar öncelikle hep müşavirler ve ardından mühendisler olmuştur.
           Zor zamanlarınızda hep yanınızda olan İyi kötü bir Teknik Nezaretçilik vardı, şimdi oda yok. Kısacası en önemli destek artık yok.
          Tüm bu olumsuzlukların yanına şimdi birde YTK geldi geliyor eli kulağında, yani tabiri caiz ise kendi karnınızı zor doyururken şimdi birde en az 4 veya 5 personel almaya ve bunlara da her ay maaş vermeye mecbur durumda kalacaksınız.
          Tekrar soruyorum YTK için hazırmısınız yada ne kadarına hazırsınız.

9 Şubat 2016 Salı

ATIŞTIRMALIK YÖNETMELİĞİ



Yönetmeliği henüz çıkartamadık ama emin olunki bir gün çıkacak, o güne kadar siz bununla idare edin.(yemek pişerken biraz atıştırmalık alın açlığınızı bastırır)
Yazı Migemin internet sayfasında duyurulmadan önce acaba bir kere olsun biri tarafından okunmuşmudur diye merak ettim. Bırakın imla hatalarını, öyle cümle düşüklükleri varki zaten anlamsız olan yazıyı anlamsızlık ötesine taşıyor. Örnek verecek olursam 1. Maddenin Türkçe meali nedir, bu nasıl bir anlatımdır, bu nasıl bir cümledir. 6592 sayılı Kanun ile zaten dayanağı var olan kanunun bir maddesini mevcut olan uygulama yönetmeliği ile birleştirip, bunu yeni yapmak istediğiniz uygulamada “gerekçe” olarak ilan etmeye çalışmak, kısaca “kel alaka” yani bu nasıl bir tanımdır, hiçmi hukukçunuz yok sizin,”ulema”nızdamı yok.
İkinci maddeye gelelim, “vardiyalı çalışan ruhsat sahalarında, daimi nezaretçinin yanında her vardiyada birde teknik eleman olacakmış”, şimdi buradan ne anlaşılıyor, saha eğer iki vardiya çalışıyorsa o sahaya birden fazla daimi nezaretçi ataması mı yapılacak, yani biri daimi nezaretçi diğeri vardiya mühendisi olmayacakmı , iki maden mühendisi olacak ve ikisi de daimi nezaretçimi olacak, önce bunu anlayalım da sıra sonra teknik eleman atamasına gelsin. Tabi bu böyle ise yani bir ocakta birden fazla daimi nezaretçi  olacaksa olası sorunlarda çözümü nasıl bulacaksınız bilmiyorum.
Yok yok  bana göre ciddiyeti olmayan bu ilanı ,ciddiye almadan kısaca Türkçe mealine bakayım daha kolay olacak gibi.
Sevgili madenciler; şimdi hani sizin diyelim ki 5 tane sahanız vardı ve hepsine bir tek maden mühendisi Teknik Nezaretçi olarak bakıyordu ya, hah şimdi onu işten atıyorsunuz o tek mühendis yerine 18 Şubata kadar tamı tamına 5 tane maden mühendisi ataması yapıyorsunuz, yoksa saha başına 30.000 Tl. ceza yiyorsunuz.
Siz şimdi 5 mühendis aldınız ama diyelim ki iki ay sonra yönetmelik çıktı ve dediler ki, işte birbirine mücavir olan en az 5 sahaya bir daimi nezaretçi yeter dediler, sonra siz o aldığınız mühendisleri geri işten çıkartıyorsunuz, acımayın, şeriatın kestiği parmak acımaz, atın, işten çıkartın, siz mi doğurdunuz yada doğurttunuz, size ne, siz size denileni yaptınız, mühendis alın dediler üçer beşer işe aldınız, baktınız fazla geldiler üçer beşer kapını önüne geri koyarsınız.
 Şimdi birde diyorlar ya daimi nezaretçisi olmadan üretim yapan sahalara ceza yazılacak ve faaliyeti durdurulacak, yani sektörde işvereninden, mühendisine ve müşavirine kadar herkesin önünü görmek için beklediği yönetmeliği çıkarmak yerine yaz birkaç satır, yayınla onu Migemin sayfasında birde asarım, keserim de günü kurtar geç ve bunun adıda “ Devlet Yönetimi”  olsun. Komiktir ki ortada bir “usul “ yani yönetmelik yok ama “usulüne” uygun defter tutmak lazım diyeceksin ve meslektaşlarımı işveren ile karşı karşıya getireceksin, yani daimi nezaretçinin eskiden kalan teknik nezaretçi defterini nasıl ve şekilde “usulüne uygun” olarak tutması gerektiğini anlatmayacaksın ama 20.000 Tl. cezayı öngöreceksin.

12 Ocak 2016 Salı

ULUSAL MADEN POLİTİKASI



           Somada yaşanan “facianın” ardından “yandaş” olmayan hiçbir kesimin görüşü alınmadan yada görüşlerine itibar edilmeden, adeta sadece “Soma utancının” sorumluluğundan kaçmak için acele ile hazırlanan 6592 sayılı Maden Kanununun nerede ise bir yıldır hazırlanamayan Yönetmeliğinin yerine yeni bir maden kanunu hazırlama çabalarının olduğu bu günlerde giderek daha çok duyulmaya başladı.
             Bugüne kadar hep çeşitliliği ve rezervleri hakkında yazıp çizdiğimiz madenlerimiz için nerede ise her beş yılda bir değiştirdiğimiz maden kanunu ile bir yere varamayacağımız özelliklede kanunu hazırlayanlar ile kanun yapıcılar tarafından ne zaman anlaşılacak .Sık sık Kanunu değiştirmenin bizi bir yere taşımadığı , taşıyamayacağı her kesimden yapılan şikayetlerin halen çözüme kavuşmadığı şikayetlerin halen  sürmesinden anlaşılmıyor mu.
           Bu nedenle Kanun yapmadan önce yapmamız gereken şey, 6592 sayılı kanunun kaçınılmaz olarak yeni bir faciaya neden olmasını beklemek yerine öncelikle; rezerv aramasından, rezerv hesaplamasına, üretiminden, iş güvenliğine, çevresel boyutlarına, üretim kotasına, zenginleştirme ve/veya işlenmesine, pazarlamasına, öncelikli olarak ülkemizin kendi hammadde ihtiyaçlarının karşılanması ve daha sonra ihracat ve uluslararası satış fiyat politikalarının düzenlemelerine kadar tamamı ile ülkeye hizmet etmesini sağlayacak Ulusal bir maden politikası belirlemek ve yapılan her düzenlemenin de  bu çerçevede kalmasını sağlamak  olmalıdır.
         Yeni yönetmeliğin hazırlanmasını ve çıkartılmasını beceremeyenler üstüne üstlük yeni maden kanunu yapmaya hazırlanıyorlarsa bu sektörün daha çok işi var demektir. Bu durumda da size söylenebilecek tek söz ise bu işin fıtratında olan “HAYIRLI İŞLER”dir.