“KANUNA” GEL VATANDAŞ
Biliyorum hoş bir
başlık değil ama insan kendini zor tutuyor, aslında uzun bir süre yazmak
istemedim çünkü bu Kanunun neresine baksam elimle tutamadım, neden ihtiyaç
duyuldu, neden acele edildi, neden bariz hatalar yapıldı,25 yıl hizmet verdiğim
bir kurumu kendimce anlamaya çabaladım, olmadı olmuyor en iyisi içimi dökmek
dedim.
Şimdi bir vatandaş olarak
yorumsuz hatta NO COMMENDS siz soruyorum; madenciler EK DEVLET HAKKI VERECEK Mİ
VERMEYECEK Mİ, eğer vereceklerse sorun yok diyeceğim ama bunu söylerseniz de
inanmam çünkü 6592 sayılı Kanun bana göre öyle demiyor. Yok, eğer “Ek Devlet
Hakkı” vermeyeceklerse kanunun çıkmış olduğu tarihe (04.02.2015)kadar geçen
süre için hemde genel olarak üretimin yapılamayacağı kış koşullarıda göz önüne
alınarak “Ek Devlet Hakkı”ndan muaf tutulacaklar mı, yoksa Orman İdaresi
boğazlarına yapışacak ve 35 günlük te olsa hakkını isteyecek mi, sadece soruyorum.
Tabiki 35 gün hesabı yapılırken gün faktörünü mü yoksa daha önce yaptıkları
gibi “tama iblağ” mı isteyecekler, sadece soruyorum.
Sizce nemi demek istiyorum aşağıdaki karşılaştırmalı tabloda da
görüleceği üzere kanunun 14.maddesi 5. Fıkrası ikinci bendi iptal edildi ama 9.
ve 10. Fıkrası iptal edilmedi. Yani kesin olarak Ek Devlet Hakkı nın alınması hükmü yürürlükten kaldırıldı
ama ortada 9. ve 10. fıkrası kaldı.
Ben sadece soru “YORUM” .
Devlet hakkı ve özel idare payı
Madde 14 – (1)
Devlet hakkı, ocaktan çıkarılan madenin ocak başındaki fiyatından
alınır.
(2) Üretilen
madenin hammadde olarak kullanılması veya satılması halinde, aynı pazar
ortamında madenin işletmelerdeki tüvenan olarak ocak başı satışında uygulanan
fiyat, ocak başı satış fiyatıdır.
(3)
Tüvenan madenin, herhangi bir zenginleştirme işlemine tabi tutulduktan veya
bir prosesten geçirildikten sonra satış fiyatının oluştuğu durumlarda,
ocak başı satış fiyatı, madenin ocakta üretiminden ilk satışının yapıldığı
aşamaya kadar oluşan nakliye, zenginleştirme ve varsa farklı prosese ait
kullanılan tesis ve ekipmanın amortismanı dahil giderler çıkarılarak oluşan
fiyattır.
(4)
Devlet hakkı;
oranında alınır.
(5)
Ruhsat sahibi tarafından beyan edilen ocak başı
satış fiyatı Bakanlık tarafından denetlenir ve eksik beyanlar
tamamlattırılır.
(6) IV. Grup (c)
bendi madenlerin yurt içinde ve kendi entegre tesisinde kullanılarak metal
hale getirilmesi halinde ödenmesi gereken Devlet hakkının % 50’si alınmaz.
(7) Yeraltı
işletme yöntemi ile üretim yapılması durumunda ödenmesi gereken Devlet
hakkının % 50’si alınmaz.
(8) Altın,
gümüş ve platin madenleri bu madde ile getirilen herhangi bir özel indirimden
istifade edemez. Ayrıca, diğer madenlerden bu madde kapsamında belirtilen
özel indirimlerden istifade edenler, bu Kanunun 9 uncu maddesinin ikinci
fıkrasında belirtilen teşviklerden yararlanamaz.
(9) Bu yerlerin Devlet ormanlarına rastlaması
ve Çevre ve Orman Bakanlığınca verilen iznin beş hektarı geçmemesi halinde,
fazla alınan Devlet hakkı, Orman Genel Müdürlüğünün ilgili hesabına
yatırılır. Ağaçlandırma bedeli dışında başkaca bir bedel alınmaz. Sahanın
rehabilite edilerek teslim edilmesinden sonra, talep edilmesi halinde teslim
edilen saha kadar aynı şartlarda izin verilir.
(10)
Bir ruhsat sahasında defaten verilen iznin beş hektarı geçmesi
halinde, aşan kısım için orman mevzuatı hükümlerine göre fon bedelleri hariç
diğer bedeller alınır. Bu alanlardaki madencilik faaliyetlerinden birinci
fıkrada öngörülen % 30 fazla Devlet hakkı alınmaz.
(11)
Ruhsatın temdit edilmesi durumunda, aynı ruhsat sahası içerisinde
Çevre ve Orman Bakanlığınca izin verilen sahanın beş hektarı geçmemesi
halinde Devlet hakkı ve ağaçlandırma bedeli, beş hektarı geçmesi halinde beş
hektardan fazla olan alan için fon bedelleri hariç orman mevzuatı hükümlerine
göre bedel alınır.
(12) Ruhsat sahibi tarafından
yatırılan Devlet hakkının % 25’i il özel idare payı olarak ruhsatın bulunduğu
ilin özel idaresine, % 25’i ruhsatın bulunduğu bölgeyle sınırlı olarak
altyapı yatırımlarında kullanılmak üzere, doğrudan ilgili ilçe veya ilçelerin
Köylere Hizmet Götürme Birlikleri hesabına, % 50’si de Hazine hesabına
yatırılır.
(13) Bakanlık,
Devlet hakkının, bu Kanun hükümlerine uygun ve doğru bir şekilde hesap ve
beyan edilmesine ilişkin tüm hususları, ruhsat sahasının büyüklüğü, maden
grubu veya türü, işletme cirosu veya işletmenin kamuya ait olup olmaması
hususlarını dikkate alarak, 3568 sayılı Kanun hükümleri çerçevesinde yeminli
mali müşavirlerin tasdikine tabi tutabilir. Yeminli mali müşavirler
yaptıkları tasdikin doğru olmaması halinde, tasdikin kapsamı ile sınırlı
olmak üzere, kaybına uğratılan Devlet hakkından ve kesilecek cezalardan
ruhsat sahibi ile birlikte müştereken ve müteselsilen sorumlu olurlar.
Yeminli mali müşavirlerin tasdik raporlarına ilişkin usul ve esaslar Maliye
Bakanlığının uygun görüşü alınarak yönetmelikle belirlenir.
(14)
Devlet hakkı oranlarında, madenin cinsi, üretildiği bölge ve benzeri
kriterler gözetilerek Bakanlar Kurulunca en fazla % 25 oranında indirim
yapılabilir.
(15) Devlet hakkı ve özel idare payı, her yıl
haziran ayının son günü mesai bitimine kadar ruhsat sahibi tarafından
yatırılır.
(16)
Kamu kurum ve kuruluşlarınca yol, köprü, baraj, gölet, liman gibi
projelerin inşasında kullanılacak yapı ve inşaat hammaddelerinin üretimi için
Bakanlıkça ilgili kamu kurum ve kuruluşlarına izin verilir. Üretim yapılacak
yerlerde ruhsatlı alanlar var ise kamu kurumunun ihtiyacı olan üretim
madencilik faaliyetlerine engel olmayacak ve kaynak kaybına yol açmayacak
şekilde yapılır. Bu izinler çerçevesinde yapılacak üretimden Devlet hakkı
alınmaz ve izinler proje süresini aşamaz.
(17)
Süresinde tahakkuk ettirilmeyen Devlet hakkına, tahakkuk ettirilmesi
gereken ayın son gününden tahakkuk ettirildiği tarihe kadar geçen süre için
6183 sayılı Kanunun 51 inci maddesine göre hesaplanacak gecikme zammı
oranında faiz uygulanır.
|
Devlet hakkı ve özel idare payı
Madde 14 – (1) Devlet hakkı,
ocaktan çıkarılan madenin ocak başındaki fiyatından alınır.
(2) Üretilen madenin
hammadde olarak kullanılması veya satılması halinde, aynı pazar ortamında
madenin işletmelerdeki tüvenan olarak ocak başı satışında uygulanan fiyat,
ocak başı satış fiyatıdır. Madenlerden alınan Devlet hakkına esas olan emsal ocak başı
satış fiyatı, bölgeler de dikkate alınarak her madene ait ayrı ayrı,
uygulandığı yıl için belirlenerek Genel Müdürlükçe ilan edilir. Ocak başı
satış bedeli, ilan edilen emsal fiyattan daha düşük olamaz. Buna ilişkin usul
ve esaslar yönetmelikle belirlenir.
(3)
Tüvenan madenin, herhangi bir zenginleştirme işlemine tabi tutulduktan veya
bir prosesten geçirildikten sonra satış fiyatının oluştuğu durumlarda,
ocak başı satış fiyatı, madenin ocakta üretiminden ilk satışının yapıldığı
aşamaya kadar oluşan nakliye, zenginleştirme ve varsa farklı prosese ait
kullanılan tesis ve ekipmanın amortismanı dahil giderler çıkarılarak oluşan
fiyattır.
(4) Devlet hakkı;
a) I (a) Grubu madenin valilik/il özel idaresince belirlenen ve ilan
edilen boyutlandırılmış ve/veya yıkanmış piyasa satış fiyatı üzerinden %4,
b) I (b) Grubu madenlerden %4,
c)
II. Grup (a) bendi madenlerden %4, kaba inşaat, baraj, gölet, liman gibi
yapılarda kullanılan tüvenan hammadde dışında bu maddedeki Devlet hakkı
boyutlandırılmış fiyat üzerinden alınır.
ç) II. Grup (b) bendi madenlerde doğal
taşın özelliklerine ve bulunduğu bölgeye göre ocakta oluşan piyasa satış
fiyatı üzerinden %4,
d) III. Grup kaynak tuzlarında %1, bu grubun diğer madenlerinden %5,
e) IV. Grup
madenlerden; radyoaktif mineraller ve diğer radyoaktif maddelerden %8,
altın, gümüş, platin, bakır, kurşun, çinko, krom, alüminyum ve uranyum oksit
madenlerinde EK-3’de yer alan tabloya göre, diğerlerinden ise %2,
f) V. Grup madenlerden %4,
oranında alınır.
(5) Ruhsat sahibi tarafından
beyan edilen ocak başı satış fiyatı Bakanlık tarafından denetlenir ve eksik
beyanlar tamamlattırılır. İşletme izni olan maden ruhsatlarından her yıl en az
ruhsat taban bedeli kadar Devlet hakkı alınır. Ancak, kaynak tuzlalarında alınacak Devlet hakkında bu koşul aranmaz.
(6) IV. Grup (c) bendi
madenlerin yurt içinde ve kendi entegre tesisinde kullanılarak metal hale
getirilmesi halinde ödenmesi gereken Devlet hakkının % 50’si alınmaz.
(7) Yeraltı işletme
yöntemi ile üretim yapılması durumunda ödenmesi gereken Devlet hakkının %
50’si alınmaz.
(8) Altın, gümüş ve platin
madenleri bu madde ile getirilen herhangi bir özel indirimden istifade
edemez. Ayrıca, diğer madenlerden bu madde kapsamında belirtilen özel
indirimlerden istifade edenler, bu Kanunun 9 uncu maddesinin ikinci
fıkrasında belirtilen teşviklerden yararlanamaz.
(9) Bu yerlerin Devlet ormanlarına
rastlaması ve Çevre ve Orman Bakanlığınca verilen iznin beş hektarı geçmemesi
halinde, fazla alınan Devlet hakkı, Orman Genel Müdürlüğünün ilgili hesabına
yatırılır. Ağaçlandırma bedeli dışında başkaca bir bedel alınmaz. Sahanın
rehabilite edilerek teslim edilmesinden sonra, talep edilmesi halinde teslim
edilen saha kadar aynı şartlarda izin verilir.
(10)
Bir ruhsat sahasında defaten verilen iznin beş hektarı geçmesi
halinde, aşan kısım için orman mevzuatı hükümlerine göre fon bedelleri hariç
diğer bedeller alınır. Bu alanlardaki madencilik faaliyetlerinden birinci
fıkrada öngörülen % 30 fazla Devlet hakkı alınmaz.
(11)
Ruhsatın temdit edilmesi durumunda, aynı ruhsat sahası içerisinde
Çevre ve Orman Bakanlığınca izin verilen sahanın beş hektarı geçmemesi
halinde Devlet hakkı ve ağaçlandırma bedeli, beş hektarı geçmesi halinde beş
hektardan fazla olan alan için fon bedelleri hariç orman mevzuatı hükümlerine
göre bedel alınır.
(12) Ruhsat
sahibi tarafından yatırılan Devlet hakkının % 25’i il özel idare payı olarak
ruhsatın bulunduğu ilin özel idaresine, % 25’i ruhsatın bulunduğu bölgeyle
sınırlı olarak altyapı yatırımlarında kullanılmak üzere, doğrudan ilgili ilçe
veya ilçelerin Köylere Hizmet Götürme Birlikleri hesabına, % 50’si de Hazine
hesabına yatırılır. Ruhsat sahibi tarafından yatırılan büyükşehir belediyesi olan yerlerde,
Devlet hakkının %25’i ruhsatın bulunduğu ilçe kaymakamlığı hesabına, %25’i
ruhsatın bulunduğu bölgeyle sınırlı olarak altyapı yatırımlarında kullanılmak
üzere ilçe belediyesi hesabına,
%50’si de Hazine hesabına yatırılır.
(13) Bakanlık,
Devlet hakkının, bu Kanun hükümlerine uygun ve doğru bir şekilde hesap ve
beyan edilmesine ilişkin tüm hususları, ruhsat sahasının büyüklüğü, maden
grubu veya türü, işletme cirosu veya işletmenin kamuya ait olup olmaması
hususlarını dikkate alarak, 3568 sayılı Kanun hükümleri çerçevesinde yeminli
mali müşavirlerin tasdikine tabi tutabilir. Yeminli mali müşavirler
yaptıkları tasdikin doğru olmaması halinde, tasdikin kapsamı ile sınırlı
olmak üzere, kaybına uğratılan Devlet hakkından ve kesilecek cezalardan
ruhsat sahibi ile birlikte müştereken ve müteselsilen sorumlu olurlar.
Yeminli mali müşavirlerin tasdik raporlarına ilişkin usul ve esaslar Maliye
Bakanlığının uygun görüşü alınarak yönetmelikle belirlenir.
(14) Devlet hakkı oranlarında, madenin
cinsi, üretildiği bölge ve benzeri kriterler gözetilerek Bakanlar Kurulunca
en fazla % 25 oranında indirim yapılabilir.
(15)
Devlet hakkı ve özel idare payı, her yıl haziran ayının son günü mesai
bitimine kadar ruhsat sahibi tarafından yatırılır.
(16)
Kamu kurum ve kuruluşlarınca yol, köprü, baraj, gölet, liman gibi
projelerin inşasında kullanılacak yapı ve inşaat hammaddelerinin üretimi için
Bakanlıkça ilgili kamu kurum ve kuruluşlarına izin verilir. Üretim yapılacak
yerlerde ruhsatlı alanlar var ise kamu kurumunun ihtiyacı olan üretim
madencilik faaliyetlerine engel olmayacak ve kaynak kaybına yol açmayacak
şekilde yapılır. Bu izinler çerçevesinde yapılacak üretimden Devlet hakkı
alınmaz ve izinler proje süresini aşamaz. Ancak, ihale sözleşmelerinde
hammaddenin ihaleyi yapan kamu kurum ve kuruluşunca karşılanmayacağı hükmünün
bulunması halinde kullanılan hammaddenin ocak başı satış fiyatı üzerinden
ihaleyi alandan her yıl Haziran ayı sonuna kadar Devlet hakkı ile aynı grupta
bulunan işletme ruhsatlarından alınan ruhsat bedelinin %30’u oranında çevre
ile uyum planı çalışmalarını temin
etmek üzere her yıl Ocak ayının sonuna kadar teminat alınır. Devlet hakkı ve teminatın eksik
yatırılması veya hiç yatırılmaması halinde 20.000 TL idari para cezası
verilir ve üç ay içinde tamamlanması istenir. Aksi halde üretim faaliyeti
durdurulur.”
(17) Süresinde tahakkuk ettirilmeyen Devlet
hakkına, tahakkuk ettirilmesi gereken ayın son gününden tahakkuk ettirildiği
tarihe kadar geçen süre için 6183 sayılı Kanunun 51 inci maddesine göre
hesaplanacak gecikme zammı oranında faiz uygulanır.
|
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder